Balatonberényi beás nyelvi tábor 2017. (NEMZ-TAB-17-0477)
A tábort 2017. augusztus 14-19.-e között rendeztünk meg.
A tábor programjai: Délelőttönként reggeli után 8-11-ig és uzsonna után cigány népismeret tárgyban tartottunk foglalkozásokat, amit Petrovics Zoltánné óvodapedagógus, magyar és beás nyelven folyó etnikai nevelést biztosított munkája során. A tábor ideje alatt több alkalommal autentikus cigány együttesek műveit hallgattuk. A tábor ideje alatt a gyermekek a cigány nyelv eredetéről, a cigányság szimbólumairól, a romák vándorlásáról és a Magyar történelemben szereplő cigányokról hallgathattak kiselőadásokat. A foglalkozások alatt többnyire beás nyelven folyt a kommunikáció. A cigány irodalom nagy egyéniségeinek a műveit is megismertettük a fiatalokkal. Beás nyelvi gyakorlatok mellett cigánymeséket és filmeket vetítettünk a gyerekeknek. Balatoni túrát is terveztünk a környéken. Irodalmi műveket (mesék, versek) olvastunk fel, melyet közösen értelmeztünk. Beszélgettünk híres és elismert roma emberekről (zenészek, írók táncosok, színészek, stb.), akikre büszkék vagyunk. Hagyományaink és szokásaink, öltözködési szokásaink és ősi cigány mesterségek bemutatására is sort kerítettünk. A fiatalok a cigánykenyér, a punya elkészítésében is aktívan kivették a részüket. Dagasztották a tésztát és formázták. Vonattal Balatonboglárra is ellátogattunk, ahol hajókiránduláson is részt vehettek a fiatalok. A táborban résztvevő gyermekek, fiatalok közül többen még nem ültek vonaton és hajón sem. Ez egy nagyon nagy élmény volt számukra. A táborzárásaként tábortűz mellett értékeltük a hét tapasztalatait, eredményeit. A célcsoporttagjaink a 6-16 éves alsószentmártoni roma mély szegénységben élő gyerekek.
A programunk illeszkedett a hazai nemzetiségi oktatásban résztvevő tanulók tantervéhez, mert a cigány beás nyelv ápolása, cigány irodalmat-történelmet, cigányság vándorlásait bemutattuk és az iskolába is ezt tanulják, a tábor ideje alatt elsajátított ismereteit megmutathatják, hiszen kvízt is szerveztünk. Célunk volt a táborozók ismereteinek bővítése, személyiségük fejlesztése, önismeretük, énképük, identitástudatuk erősítése illetve természetismeretük és kulturális ismerete.
Eredmény, hogy a fiataloknak fejlődött az önértékelésük, személyiségük, bővült tudásuk.